torstai 7. syyskuuta 2017

Laivaan

Viimeinen matkapäivä tällä erää Suomessa. Navigaattori ohjaili meidät mitä mielenkiintoisiempia reittejä Järvenpäästä Finnlinesin terminaaliin Vuosaareen. Meillä oli itse asiassa kolme navigaattoria, kaksi puhelimessa ja minun Garminin pyöränavigaattorini. Kaikki näyttivät eri reittejä. Ja kaikki olivat mutkaisia. Normaalisti olen suunnistanut siten, että minulla on paperikartta ja sitten navigaattori. Garminin navigaattorissa on hyviä puolia; se on säänkestävä, sen akku kestää pitkään, se löytää hyvin satelliitit ja se on helposti pyörään kiinnitettävä. Sen huonoja puolia taas on, että sen kartoissa ei ole lainkaan pyöräteitä ? Toiseksi, se tulkitsee liian tiukasti isot tiet pyöräilijöille sopimattomiksi ja sitten etsii vaikka minkälaisia kiertoteitä niitä välttääkseen. Mutta olen oppinut sietämään sen oikkuja.
Piti ajaa aika etelään, ennenkuin ensimmäiset puimurit näkyi.  Viljat ovat tosiaan myöhässä.


Ehdimme satamaan hyvissä ajoin ja meidät saateltiin mutkaista reittiä laivaan saattoautolla, joten palvelu oli sikäli hyvää. Hytti kohtalaisen suuri sisähytti (sietää ollakkin siihen hintaan). Itse kirjoittelen tätä sillä aikaa käyttäen laivan Wifi;ä ravintolassa sillä aikaa, kun Marika on hierotuttamassa jalkojaan. Wifi ei tuntunut toimivan hytissä, joten meidän matkasuunnitelmien jatkoa pitää hioa jatkossakin täällä 11-kannella. Laivan pitäisi huomenna, perjantaina klo 21:30 Travemundessä. Tämä tarkoittaa, että meidän pitäisi löytää heti majoitus jostakin lähimaisemista. Minä olen yksin matkustaessani varaillut majoituksiani hyvin vähän etukäteen. Tässä tapauksessa kuitenkin koitan löytää meille majapaikan, mihin siirtyä laivasta.
Meillä oli ihan oma jono laivarannassa.


Matka Oulaisista tänne sujui kaikenkaikkiaan hyvin. Jyväskylän jälkeen olin hieman Marikan jaksamisesta huolissani, mutta Joutsasta lähdettyä hän on jaksanut hyvin. Ajoimme yhtä kyytiä lähes 600 km, ja hänen harjoittelullaan se on paljon. Säät kyllä suosivat meitä. Tänään alkoi ripotella vettä juuri kun oli aika ajaa laivaan. Tuuli oli koko matkan myötäinen tai sivumyötäinen. Nyt on  reilu vuorokausi aikaa elpyä. Lauantaina sitten on uusi maa ja uudet kujeet. Itse olen ajanut Saksassa pariinkin otteeseen pyörämatkoillani, Marikalle maa on uusi kokemus, siis pyöräillen.

Helsinki-Travemunde väli on rahtilaiva, johon otetaan hieman matkustajia.

Ei kommentteja: