maanantai 20. toukokuuta 2013

PYÖRÄNKULJETUSTA LENTOKONEESSA!

Kuva on rannikolta Malagasta pohjoiseen.




Lyhyt mutta tärkeäksi osoittautunut harjoittelumatkani uudella pyörälläni Espanjaan on takanani. Normaalisti olisin kirjoittanut reissustani koko matkani ajan, nyt kuitenkin hävitin minikannettavani laturin heti alkumatkasta ja niin homma jäi tekemättä. Kertoilen näin jälkikäteen hieman kokemuksistani.
Ensinnäkin lennot olivat tällä kertaa harvinaisen vaikeat. Ostin ensiksi Finnairilta lennot pyörien lanssa Oulusta malagaan ja Malagasta Madridin kautta takaisin. Finnair perui kuitenkin Malaga-Madridi-välin pian oston jälkeen. Kun matka junalla tuntui vaikealta (kysyin asiasta Renfeltä), niin ostin toiselta lentoyhtiöltä kyseisen välin. Pian tämän jälkeen myös tämä lento peruttiin ja jouduin ostamaan sen uudestaan taas eri yhtiöltä. Lopuksi finnair nperui vielä lennon Oulu-Helsinki-väliltä ja sen jouduin muuttamaan toiseen aikaan. Että pientä häslinkiä.
Varasin kaikkiin matkoihin pyörät tietenkin mukaan. Luulin jopa maksaneenikin ne. Oulun lentoasemalla kuitenkin selvisi, että maksua pyöristä ei ollut peritty (niin ainakin vakuutettiin) Maksoin 60E lisähintaa per suunta, siis 120 Euroa pyörästä. Samoin kävi välistä Malaga Mardir, nyt lisähinta oli vain tältä lyhyeltä väliltä 75E. Kun aikaisemmin hinnat ovat olleet 35 – 40 euroa, tuntuivat maksut aika korkeilta.
Pyörä pakataan kohtalaisen pieneksi purettuna kuljetuspussiinsa. Sen paino saa olla lentoyhtiöstä riippuen 32-35 kg. Minulla pyörälaukku painoi 30 kg tällä kertaa. Lähtöselvityksen jälkeen pyörä viedään erikoismatkatavarahihnalle, josta se huolehditaan koneeseen. Jotain pientä siellä saattaa rikkoutua, yllättävän hyvin ne ovat tähän mennessä matkasta selvinneet. Kohteessa taas pyörät tulevat toisinaan samaa hihnaa muiden matkatavaroiden kanssa, toisinaan niitä saa hieman haeskella. Nyt esimerkiksi Madridissa oli kyltti, että kyseisen kaltainen erikoismatkartavara ilmestyy matkatavarahihnojen 16 ja 17 väliin. Niin ilmestyikin.


Miksi sitten kuskaan omaa pyörää, kun maailmalla on pyörävuokraamoita vaikka kuinka paljon ? Ensiksikkin, valtaosassa näkemiäni vuokraamoita pyörät ovat surkeita. Soveltuvat lyhyeen ajeluun, mutta jos matkaa on pitkästi, ei ajonautinnosta voi paljon puhua. Tiedän, että on olemassa myös vuokraamoita, joista saa korkealuokkaisia pyöriä, mutta niistä pitäisi kyllä olla etukäteen selvillä. Tässä tapauksessa tämäkään ei olisi auttanut. Kun matkaa tekee siten, että pyörälaukut ovat mukana, ei ole juuri muuta vaihtoehtoa kuin oma pyörä, joka soveltuu hommaan. Lisäksi nyt halusin nimenomaan testata uutta pyörääni täydessä lastissa todellisissa olosuhteissa ja siksi oma pyörä matkalla oli ainut vaihtoehto.


Sellainen oppi asiassa oli tietenkin, että kannattaisi nähdä vaivaa, että saisi sellaiset lennot, että matkatavara olisi bookattu kumpaankin suuntaan perille asti. Jatkan matkastani tuonnempana.

Ei kommentteja: